donderdag 21 februari 2013

Dolfijn vindt een ster, een sprankelend avontuur: Een lief verhaal versierd met glitters

Dolfijn vindt een ster (een sprankelend avontuur). Een lief verhaaltje met overal in het boekje mooie glitters. De kaft sprak mij al direct aan, hoe is dat met de rest van het boekje? In dit artikel mijn ervaring met dit (voor-)leesboekje voor kinderen van 1 tot 3 jaar.

Dolfijn vindt een ster, een sprankelend avontuur

Algemene informatie

Titel: Dolfijn vindt een ster (een sprankelend avontuur)
Auteur: Moira Butterfield
Vertaling: Ellen Hosmar
Illustraties: Alex Burnett
Soort: Kinderboek
Bindwijze: hardcover
Aantal pagina’s: 18
Taal: Nederlands
Afmetingen: 250 mm x 250mm
Geschikt voor: 1 - 3 jaar
ISBN nummer: 9781405488334
Prijs: al vanaf 5 euro tweedehands te verkrijgen

Dolfijn vindt een ster, een sprankelend avontuurHet verhaal

Dolfijn vindt een ster (een sprankelend avontuur), gaat over Spetter de dolfijn. Op een nacht ziet hij een vallende ster in het water vallen. Hij besluit dat hij de ster aan zijn moeder wilt geven en gaat er naar op zoek.

Hoe zien de tekeningen er uit?

Dolfijn vindt een ster, een sprankelend avontuurDe illustraties in het boek zijn erg kleurrijk en redelijk realistisch getekend. Op elke pagina vind je Spetter en een assortiment van verschillende, mooie visjes, kwallen, zeepaardjes en schelpen. Op de tekeningen zijn ook details met glitters gemaakt. Deze glitters voel je er echt op zitten, maar ze laten niet los.  De ene keer is de zeebodem met glitters, dan weer een visje en op een volgende bladzijde alleen de golven. Het geeft het inderdaad een sprankelend tintje en  ik vind dat het de tekeningen ook wat diepte mee geeft. Per bladzijde staat een zin of twee, drie aan tekst te lezen.

Mijn mening over Dolfijn vindt een ster (een sprankelend avontuur)

Een erg leuk en kleurrijk boekje. De bladzijdes zijn van een wat dik papier, echter geen karton. Dit kan wel tot gevolg hebben dat er een bladzijde scheurt wanneer kinderhandjes willen helpen met de bladzijde draaien. Het verhaaltje is lief en makkelijk voor te lezen en ook voor de kleine te volgen. De adviesleeftijd is een tot drie jaar. Ik denk zelf dat die range wel wat groot is. Hoewel de tekeningen prachtig zijn met die mooie glitters, denk ik dat de lengte van het verhaal wat te kort is voor een driejarige. Maar dat zal natuurlijk per kind verschillen, wellicht weten de tekeningen een achtjarige nog te bekoren. Ik vind ze zelf ook erg leuk om te zien. Een mooi lief, kleurrijk en vrolijk voorleesboek met erg mooie plaatjes voor de kleine dreumesen.